Data publikacji: 9 lipca 2025
W tegorocznym orędziu na Międzynarodowy Dzień Teatru grecki reżyser Theodoros Terzopoulos pisze o pytaniach, które dręczą ludzi od zarania dziejów, a które sumują się w jedno fundamentalne: „O co w tym wszystkim chodzi?”. I dodaje, że, paradoksalnie, teatr istnieje dzięki brakowi odpowiedzi na to pytanie.
Pożegnaliśmy kolejny sezon na scenach naszego Teatru przy Dąbrowskiego 5.
Staraliśmy się stawiać pytania, konfrontować ze sobą różne punkty widzenia i perspektywy, tak cenne w czasie, gdy nasz ogląd świata niepokojąco ogranicza się do bezpiecznych internetowych „baniek”. Wierzymy, że teatr to laboratorium współistnienia różnic, jedyne miejsce, gdzie bezkarnie można poddawać testom rozmaite eksperymenty myślowe. Nasze premierowe spektakle starały się sondować i wydobywać na powierzchnie próbki rozmaitych światów.
W mijającym sezonie rzeczywistość opukiwały teksty piosenek Wojciecha Młynarskiego (MŁYNARSKI. TROCHĘ MIEJSCA), a zespół twórców BAŚNI DLA WKUR…ONYCH zastanawiał się, co zrobić z narastającymi w ludziach frustracją, gniewem, smutkiem. Świąteczno-noworoczny spektakl muzyczny W MOIM BARSZCZU PŁYWA KOŁDUN stawiał pytania o wartość i sens tradycji w oparciu o wspomnienia biorących w nim udział aktorów, którzy podzielili się z Widzami własnymi historiami świątecznymi. A ALICJA W KRAINIE CZARÓW. REMIX, z pomocą grupy eksperckiej złożonej z poznańskich licealistów, skupiła się na doświadczeniach tego specyficznego czasu pomiędzy dorosłością a dzieciństwem. Wiosną, podczas drugiego już TYGODNIA MŁODEGO TEATRU, młodzi reżyserzy i reżyserki przed debiutem wzięli na warsztat punkowo wkurzone teksty dzisiejszych klasyków polskiej dramaturgii, powstałe w latach 2000-2010, by przez ich soczewkę przyjrzeć się współczesności.
Przed nami kolejny sezon, nowe premiery i nowe pytania.
Już we wrześniu ELLEN BABIĆ w reżyserii Piotra Biedronia – rozpisany na trzy wyraziste osobowości thriller psychologiczny. Jeden z najbardziej uznanych dramatopisarzy europejskich, Marius von Mayenburg (autor kultowych PASOŻYTÓW i OGNIA W GŁOWIE), tym razem podkłada ogień pod szczęśliwy związek Klary i Astrid. Wizyta dyrektora szkoły, w której pracuje jedna z kobiet, detonuje emocjonalną bombę. Ukryte pragnienia, cele i motywacje stopniowo wydostają się na powierzchnię, a układ sił zmienia się wraz z kolejnymi wymianami ciosów. Każdy próbuje przetrwać ten pożar. Ale co uda się uratować, a co spłonie na zawsze?
Dzień po ELLEN zaprosimy Państwa na spektakl REJS. HISTORIA na bazie tekstów Witolda Gombrowicza. Radosław Stępień sięga po niedokończony dramat Gombrowicza HISTORIA i – za zgodą Rity Gombrowicz – obudowuje go fragmentami z innych dzieł pisarza, tworząc osobisty autorski tekst.
Fakty są takie: latem 1939 na pokładzie transatlantyku „Chrobry” Gombrowicz wyrusza do Argentyny. Niemal ćwierć wieku później, na pokładzie statku „Federico Costa”, wraca do Europy, ale już nie do Polski. A gdyby w wyobrażonej czasoprzestrzeni te dwa statki się spotkały – co mieliby sobie do powiedzenia „na pełnym morzu” ci dwaj? Dziwne postaci snują się po pokładzie zalewanym przez fale Historii, która podda bohaterów najważniejszemu egzaminowi dojrzałości. Ale jakie odpowiedzi są właściwe? Będzie to opowieść o wyborach i cenie za nie płaconej, lekcja przetrwania i podręcznik żeglugi w warunkach dziejowego sztormu.
W listopadzie czeka nas szekspirowski KORIOLAN. Wybitny wódz, bohater i wizjoner, genialny strateg, którego główną słabością jest pycha. Koriolan nie chce uniżyć się przed tłumem, który ma moc, by wynieść go do władzy: szanuje człowieka, ale pogardza masą i władzą okupioną pochlebstwem. Tyle Szekspir. W interpretacji Bartosza Cwalińskiego i Stanisława Chludzińskiego w starożytnym Rzymie przejrzy się współczesna Ameryka z jej wizjonerami z Doliny Krzemowej i techno-feudalnym dworem.
Zimą zapraszamy zaś na CHOREGO Z UROJENIA – klasyczny tekst z kanonu literatury światowej w interpretacji Oskara Sadowskiego. Reżyser spróbuje odczytać komedię Moliera jako tekst tragiczny – opowieść o patologicznych relacjach rodzinnych – i odpowiedzieć na pytanie, czy niedomagania Argana to reakcja ciała na chorobę duszy? Na scenie zobaczymy dwa światy – klasyczny molierowski i współczesny, z bohaterką, którą wprawdzie od Argana dzielą setki lat, ale która udowodni nam, że choroba z tajemniczego urojenia może przechodzić z pokolenia na pokolenie.
Mamy nadzieję, że – zgodnie z przywołanym cytatem z orędzia Theodorosa Terzopoulosa – nasze premiery, zamiast udzielać jedynych właściwych odpowiedzi, postawią wiele ważnych pytań i staną się tematem rozmów w Państwa domach.
Do zobaczenia w Teatrze Nowym przy Dąbrowskiego 5!