To już czwarta edycja projektu artystyczno-edukacyjnego pod nazwą SCENA DEBIUTÓW. Tegoroczni uczestnicy kursu mistrzowskiego – studenci lV roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie oraz studenci II roku Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu – podczas pracy w Teatrze Nowym w Poznaniu zmierzą się z literackim obrazem Bałkanów: tradycji, struktury społecznej, kondycji geopolitycznej oraz świadomości narodowo-etnicznej, jaki wyłania się z literatury niefikcjonalnej i eseistycznej.
SCENA DEBIUTÓW to – z jednej strony – kurs praktyczny organizowany z myślą o młodych reżyserach i scenografach, a z drugiej – szansa na odnalezienie nowej jakości teatralnej. Bazę stanowią doskonałe źródła literackie: w tym roku teksty opracowywane przez młodych twórców pochodzić będą z serii „Sulina” publikowanej przez Wydawnictwo Czarne – i będą to najbardziej znane i najszerzej komentowane teksty reportażystów i badaczy kultury bałkańskiej: Małgorzaty Rejmer, Ivana Čolovicia, Miljenka Jergovicia.
Współorganizator wydarzenia
Partnerzy wydarzenia
HISTORIA 1
Reżyseria: MATEUSZ OLSZEWSKI
Scenografia: MARTYNA HOŚCIŁO, AGNIESZKA KRAUZE
Kostiumy: BEATA JANISZEWSKA
Muzyka: GRAND SLAM QUARTET, PAWEŁ OLSZEWSKI
Konsultacja choreograficzna: PAULINA WYCICHOWSKA
Obsada: JULIA RYBAKOWSKA, MARIA RYBARCZYK, MARIUSZ ZANIEWSKI
Inspicjent: JÓZEF PIECHOWIAK
„Asta e” to wycieczka po budynku, który miał być domem, a stał się grobowcem. Jest tam miejsce dla „Ojca Narodu” i jego nieodłącznej żony. Jest kurz, krew i dużo bezpańskich ludzi-psów. A to wszystko w Bukareszcie, który jeszcze nigdy nie był nam tak bliski. Zapraszamy do zwiedzania!
HISTORIA 2
Reżyseria: PIOTR KURZAWA
Scenografia: ALICJA TRZCIŃSKA
Kostiumy: ALEKSANDRA KOŁODZIEJSKA
Asystent reżysera: MAŁGORZATA PIETRAŚ
Obsada: MAŁGORZATA OSIEJ-GADZINA (gościnnie)
Inspicjent: KRZYSZTOF PRZYBYŁOWICZ
Są w ludzkich losach sprawy tak straszne, że zajmowanie się nimi w sposób bezpośredni sięga granic wytrzymałości jednostki. Ale mijanie ich – bez odniesienia się – pozbawia człowieczeństwa. Niezależnie od miejsca, czasów, ustroju, niezmiennie pozostajemy ludźmi obarczonymi codziennością, emocjami, pragnieniami i możliwościami. Czy jesteśmy zdolni zatrzymać się na jednym momencie na tyle długo, by zrozumieć, że jego trwanie stanowi cząstkę naszego życia?
HISTORIA 3
Reżyseria: AGNIESZKA BARANOWSKA
Scenografia: URSZULA LUCIŃSKA, KLAUDIA BŹDZIKOT,
NATALIA LEOCHO, MARTA GIEC, BARBARA HARAZIN
Video: KAMILA GRZYBOWSKA-SOSNOWSKA
Obsada: ANNA LANGNER, TOMASZ MYCAN (gościnnie),
MARIUSZ PUCHALSKI, WALDEMAR SZCZEPANIAK
Inspicjent: AGNIESZKA RYDELLEK
Bałkany zawarte w poezji, która stanowi najbardziej wyrazisty nośnik historii miejsc często zupełnie nam nieznanych. Język jako medium, jako znak „odrębności kulturowej”. Serbskie opowieści o głodzie, bośniackie teksty o matce, serbski cykl wierszy o pudełku. Słowo jako główny bohater etiudy, któremu aktor służy po to, by jak najpełniej przekazać widzowi, co jest istotą człowieka walczącego o swoją tożsamość – jego język i jego historia.
HISTORIA 4
Reżyseria: EWA MAŁECKI
Scenografia: EMILIA OSIEKOWICZ, KAROLINA KOWALSKA
Kostiumy: KAROLINA KOWALSKA, WIKTORIA WIĄCZKOWSKA
Opracowanie muzyczne: GRZEGORZ ŁAPIŃSKI
Obsada: GABRIELA FRYCZ, PAWEŁ HADYŃSKI, ANDRZEJ LAJBOREK,
ŁUKASZ SCHMIDT (gościnnie)
Inspicjent: HANNA KUJAWIAK
Historia bazująca na książce Ojciec Miljenka Jergovicia sięga do zatajanej i wypartej części historii Półwyspu Bałkańskiego – ludobójstwa dokonanego przez katolickich ustaszy w czasie II wojny światowej oraz późniejszego odwetu komunistów. Reżyserka zadaje pytanie o genezę zła, dotyka problemów odpowiedzialności za popełnione zbrodnie, wpływającej na życie kolejnych pokoleń. Przenosimy się w realistyczno-magiczny świat, gdzie czas teraźniejszy miesza się z czasem przeszłym i mitycznym. Mimo odrealnienia wydarzeń proces odzyskiwania pamięci oraz przełamywania klątwy rodzinnej okazuje się bolesny i trudny. Bohaterowie, uwięzieni w sieci wzajemnych zależności, nie potrafią wyrwać się z czyśćcowego zawieszenia pomiędzy poczuciem winy i poczuciem krzywdy, a wspólne trwanie zamienia się stopniowo w koszmar.