Wiadomości

CZŁOWIEK TEATRU

CZŁOWIEK TEATRU

Nie miał ze mną łatwo. Rzadko kiedy wpadam w histerię, ale on mnie taką znał. […] Milan miał zupełnie inny smak literacki niż ja. Jako polonista podchodził do wszystkiego z wielkim pietyzmem, lubił, gdy teatr był wierny historii bez współczesnego myślowego sita. Spieraliśmy się o ten współczesny naddatek wielokrotnie. Przyjaźnił się z aktorami i prowadził z nimi indywidualne rozmowy, podsuwał im adekwatną do roli lekturę. A co najważniejsze, prowadził przy naszym teatrze dla młodzieży, skupionej w Młodzieżowym Ruchu Miłośników Teatru „Proscenium”, stałe dyskusje o sztuce. Jednym słowem wychowywał nam nową widownię. (Izabella Cywińska, DZIEWCZYNA Z KAMIENIA, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2015, str. 283)

Polonista, dramatopisarz i teatroznawca, erudyta o niespotykanej wiedzy, pedagog i społecznik – lista zajęć i zasług, którym Milan Kwiatkowski poświęcał swój czas oraz serce, mogłaby się ciągnąć bardzo długo. Wszystkie one zamykają się jednak w haśle, które zawsze pojawia się w dotyczących tej postaci wspomnieniach: CZŁOWIEK TEATRU.

Dla zespołu Teatru Nowego Milan Kwiatkowski pozostaje nie tylko legendarnym kierownikiem literackim, ale też jedną z osób, którym scena przy Dąbrowskiego 5 – po przedłużającej się nieobecności na kulturalnej mapie Poznania – zawdzięcza swoje odrodzenie i powrót do czołówki polskich instytucji kultury. Pracując słowem i ze słowem, nie tracił przy tym z oczu tych, którzy w teatrze są najważniejsi: Widzów, konsekwentnie dbając o to, by od najmłodszych lat rozpalać w nich teatralną pasję i miłość do sceny. Owoc jego starań stanowił m.in. Młodzieżowy Ruchu Miłośników Teatru „Proscenium” – inicjatywa, która stała się inspiracją dla kolejnych pokoleń edukatorów teatralnych w całej Polsce, a dla skupionych wokół niej młodych ludzi – wskazówką, że w sztuce można i należy poszukiwać odpowiedzi na najważniejsze i najtrudniejsze życiowe pytania.

Przypadająca 22 czerwca 20. rocznica śmierci tego wybitnego poznaniaka to najlepsza okazja, by przypomnieć o nim społeczności skupionej wokół Teatru Nowego – nie tylko za sprawą niniejszej notki, ale też w sposób, jaki doceniłby on najbardziej: przez działanie. Z tego względu wszystkie aktywności i zajęcia edukacyjne zaplanowane na sezon 2019/2020 będą dedykowane Milanowi Kwiatkowskiemu i jego dokonaniom.

Fot. materiały archiwalne Teatru Nowego w Poznaniu