Spektakle archiwalne

LEAR

Apodyktyczny i totalitarny Lear, król, władca absolutny i kolonizator, w obliczu zbliżającej się śmierci rozdaje swoim dzieciom wszystko, co jeszcze posiada, ślepo licząc, że w ten sposób uda mu się zachować chociaż tytuł oraz przynależne władcy przywileje. Odrzucony przez rodzinę, odarty z mienia i godności, popada jednak stopniowo w coraz większy obłęd. Czy przyszłość będzie w stanie powiedzieć o przeszłości, że zrozumiała swoje szaleństwo, uznała swoje winy? Idąc za adnotacją autora przekładu, Józefa Paszkowskiego, twórcy spektaklu przenieśli jego akcję do XXXII wieku n.e. Lear staje się dzięki temu zabiegowi fantastycznym i abstrakcyjnym studium dzisiejszej sytuacji Europy i Polski z perspektywy przyszłości. W tym kontekście Lear, rozumiany zarówno jako postać, jak i wciąż odtwarzany tekst kultury, staje się figurą powrotu do (pamięci) przeszłości.

Spektakl zrealizowany w ramach poddziałania 4.4.2 Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

WRPO

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ministerstwo

Premiera:
9 kwietnia 2016 | Duża Scena
Spektakl trwał:
90 minut (bez przerwy)

|| |

Reżyseria i opracowanie muzyczne: JĘDRZEJ PIASKOWSKI
Dramaturgia: MICHAŁ PABIAN
Scenografia i kostiumy: JUSTYNA ELMINOWSKA
Opracowanie dźwięku: KAMIL KĘSKA
Reżyseria świateł: PAULINA GÓRAL
Projekcje video: MARTA NAWROT
Inspicjent, asystent reżysera: JÓZEF PIECHOWIAK
Asystentki scenografki: ZOFIA JAKUBOWSKA, MARTYNA KARPETA (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)

Aktorzy:

ALEKSANDER MACHALICA – Lear
PAWEŁ HADYŃSKI – Lear II, Johann Sebastian Bach
ANTONINA CHOROSZY – Błazen
MATEUSZ ŁAWRYNOWICZ – Kordelia
DOROTA ABBE – Regana
GABRIELA FRYCZ – Goneryla
MARIUSZ PUCHALSKI – Gloster
ANDRZEJ NIEMYT – Kent
BARTOSZ BUŁAWA – Edgar/Szalony Tomek, Król Francji
JAN ROMANOWSKI – Edmund
WALDEMAR SZCZEPANIAK – Książę Burgundii/Szalony Tomek 1992
FILIP FRĄTCZAK – Książę Kornwalii
ILDEFONS STACHOWIAK – Książę Albanii

Scenariusz spektaklu oparto na motywach tragedii KRÓL LEAR Williama Shakespeare’a w tłumaczeniu Józefa Paszkowskiego, a także na wątkach
pochodzących z KRÓLA LEARA Rodriga Garcii, tekstów Johanna Wolfganga von Goethego, kantat Johanna Sebastiana Bacha, twórczości Elfriede Jelinek i
Gerharda Scholema oraz rozmów i improwizacji aktorskich.
LEAR
  • LEAR - zwiastun

    Oto senny koszmar współczesnego człowieka. Nie szatańskie sztuczki, nie ośmiornice porywające swe ofiary w odmęty oceanów, nie bezwładne spadanie w mroczną czeluść piekieł… Oto schyłek cywilizacji, upadek wszystkiego, co znane, bliskie i bezpieczne. I obłęd, czający się w opustoszałym, choć wciąż pięknym pałacu. Co czeka na śmiałków, którzy przekroczą jego podwoje?